Corona overleven hangt voor 1 op 3* bedrijven af van hun inzet voor betere wereld

Sinds de start van de covid-19 pandemie hechten consumenten groot belang aan de zorg voor de planeet en dat drijft mensen meer dan ooit naar maatschappelijk verantwoorde en duurzame keuzes. Want 1 op 5 bedrijven gelooft dat het vertrouwen van de consument in minder duurzame merken er sinds Covid-19 fors op achteruitging. 30% van de bedrijven in ons land zegt dan ook dat maatschappelijk geëngageerd ondernemen hun belangrijkste doelstelling wordt en 1 op 5 vindt dat hun bedrijfsmissie daarom moet herzien worden. Veel bedrijven hebben in deze disruptieve tijden duidelijk nood aan een vernieuwd elan in hun positionering en communicatie om zich te onderscheiden en het vertrouwen van de consumenten te verzekeren.

Volgens de initiatiefnemers van het onderzoek, Olivier Bialek van secondfloor en Erik Struys van UPR Agency, bevinden vooral de Belgische KMO’s zich door de steeds meer kritische kijk van consumenten op merken in woelig vaarwater. Hun missie, doelstellingen en communicatie zijn vaak niet aangepast en opgewassen tegen het disruptieve consumentengedrag aangedreven door Covid-19 en de klimaatproblematiek.

Uit hun analyse van de missie van 100 Belgische bedrijven blijkt immers dat bij 1 op 3 het streven naar een betere en veiligere wereld er niet in voorkomt. Bijna de helft van de bedrijven toont verder geen uitgesproken betrokkenheid bij de noden van hun stakeholders. Bijna 1 op 5 bedrijven bevestigt ook dat door corona hun missie aan herziening toe is.

Vertrouwen winnen en houden wordt één van de belangrijkste uitdagingen voor dit nieuwe decennium en dat moet zich uiten in de missie, bedrijfsstrategie en -cultuur, processen en communicatie. De missie en de waarden van een bedrijf zijn hierbij het morele kompas. Zij bepalen uiteindelijk de perceptie en het vertrouwen van de consumenten en andere stakeholders in een bedrijf of merk. Daarom moet de maatschappelijke inzet van een bedrijf deel uitmaken van de missie en de waarden en zich vertalen in de bedrijfsprocessen en de communicatie met de doelgroepen of stakeholders,” aldus Olivier Bialek en Erik Struys.

Risico op ‘purpose washing’

Consumenten hebben nood aan duidelijkheid over de manier waarop de merken waarvoor ze kiezen bijdragen tot een betere wereld. Volgens 1 op 3 bevraagde bedrijven zal het vertrouwen van consumenten in hun merk dan ook meer dan ooit afhangen van de investeringen die ze doen in een duurzame relatie met mensen en het milieu. 1 op 5 zegt daarom dat hun bijdrage tot de realisatie van de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties een prioritaire doelstelling wordt.

Om het vertrouwen te krijgen van consumenten zullen bedrijven voortaan hun doelstelling om mee te werken aan een betere wereld steeds prominenter én geloofwaardig moeten communiceren. En daar knelt het schoentje vaak want wie dat niet op een authentieke manier doet, zal al snel door de mand vallen. Bedrijven moeten dus daad bij woord voegen en bewijzen dat ze maatschappelijk geëngageerd ondernemen in de praktijk omzetten. Wie dat niet op een transparante en eerlijke manier doet dreigt ernstige reputatieschade op te lopen. Na ‘green washing’ zullen we in de toekomst immers ook geconfronteerd worden met ‘purpose washing’,” besluiten Olivier Bialek en Erik Struys.

‘HOPE’ voor corona proof positionering van merken en bedrijven

Het communicatie agentschap secondfloor lanceert in samenwerking met reputatiemanagement en stakeholdercommunicatie expert Erik Struys van UPR Agency het HOPE-model. Dit is een vernieuwende aanpak die zich specifiek richt tot Belgische bedrijven. Via het HOPE-model krijgen Belgische KMO’s de strategie en middelen aangereikt om een adequaat antwoord te geven op de groeiende behoefte van mensen om via hun consumptie bij te dragen tot een betere wereld. Voor bedrijven betekent dit dat ze moeten investeren in een merkstrategie waarin reputatie, vertrouwen en maatschappelijk engagement meer dan ooit een prominente rol spelen. Het HOPE-model begeleidt hen daarin. www.secondfloor.be/hope

*De cijfers blijken uit kwantitatief marktonderzoek door het onafhankelijk onderzoeksbureau iVox in opdracht van UPR Agency bij 250 Belgische werkgevers (maximale foutenmarge 6,16%) en een kwalitatieve analyse van de missie van 100 Belgische bedrijven. De onderzoeken werden uitgevoerd in de tweede helft van 2020.

Van links naar rechts: Alain Frisson, secondfloor; Olivier Bialek, secondfloor; Erik Struys, UPR Agency

Persberichten in je mailbox

Over HOPE